fredag

har sovit hemma i tre nätter nu, två av nätterna sov jag helt äckligt dåligt.. och igår, när jag fick sova på min stora säng själv (utan michael alltså..) så var jag skit yr, jag kunde knappt röra på mig utan att bli otroligt yr och det kändes som att jag skulle svimma eller något konstigt.. vaknade vid 3 när jag skulle på toa, o fyfan vad dåligt jag mådde, så jag var tvungen att väcka mamma.. blev jätte rädd..

hon gav mig en frukt o vatten, för att se om det var så att jag var så tom i magen eller så.. o d hjälpte lite, men hon öppnade fönstret oxå för att hon sa att det inte fanns nå luft i rummet.. o då kändes det mycket bättre, jag hade typ syrebrist eller nåt.. sen sov jag till 9 då jag var tvungen att gå upp och ta min penicilin tablett.. usch, dom e så stora o så jobbiga att svälja =(

sen sov jag vidare till kl 11 då jag kände för att sätta på tvn en stund.. kollade lite på tv o sen åt jag frukost o pratade i tel.

satte mig vid datan o då berättade en person en underbar nyhet för mig!! LYCKA TILL, jag finns alltid här!!

nu vet jag inte vad jag ska göra.. eller jo, typ duscha, städa lite o sen träffa min bebis tror jag =)) ska spela lite ps2 oxå hihihi =D

längtar efter min bebis såååååå mkt!!

skriver lite om min graviditet o sen så taggar jag patten härifrån, PUSSSSSSSS!!!

min graviditet:

såhär står det om vad som händer bebisen, graviditet vecka 29;

Viktökning. Ditt barn ser nu mer ut som en riktig baby. Det börjar bli riktigt fylligt och huden är lenare och blekare tack vare fettet det lagt på sig. Fettet är viktigt för förmågan att hålla sig varm. Barnet har nu också fått ögonfransar och kan blinka!

Vikt och längd. Trots att mängden fett har ökat är ditt lilla barn fortfarande ganska smalt - bara 2 till 3 procent av dess 1,2 kg består av fett. Från hjässan till stjärten är barnet 26 centimeter men om du skulle sträcka ut det skulle längden vara hela 40 centimeter.

såhär står det om vad som händer mig, graviditet vecka 29;

Vikten är av betydelse. Du är på upploppet nu - 11 veckor kvar! Under denärmaste tremånadersperioden kommer ditt barn att öka som mest i vikt och det gäller även dig. Du kan räkna med att gå upp ungefär 5 kg under de sista tre månaderna av graviditeten, det vill säga ett halvt kilo i veckan.

Krämpor under de sista tre månaderna. Vaknar du plötsligt med kramp i vaderna ? Kramp i benen är vanligt under graviditeten även om inte alla kvinnor får det. Experterna vet inte exakt vad som orsakar kramp; vissa hävdar att det beror på den ökade vikten medan andra tror att smärtan beror på kalcium- eller kaliumbrist. De kan också vara en följd av trycket från livmodern på nerverna som går ner i benen.

Att stå ut med krampen. Om du får kramp, sträck på benet försiktigt, flexa med foten och dra dina tår bakåt mot dig. Att stretcha lite under dagen och innan du lägger dig kan också vara till hjälp. Se till att äta mat som är rik på kalcium (mjölkprodukter är det säkraste kortet) och likaså sådant som innehåller kalium, t ex. bananer.

jag har iaf inte gått upp mer än 3-4kg på de här 7 graviditets månader.. och det är ganska bra!
jag får kramper ofta, varje dag.. och det är jätte jobbigt. men att stretcha hjälper väldigt mkt, och att träna oxå..fastän jag inte kan göra det nu när jag käkar penicilin =(

har börjat få jätte ont i ryggen, så när jag kan ska jag träna rygg o axlar för att det inte ska vara så jobbigt med större mage för ryggen sen.

min mage växer för varje dag som går, väldigt lite men ja, nu ser man iaf att jag e gravid.. vilket är väldigt skönt!
byxorna sitter men jag kan inte knäppa dom, inte ens med snodd som jag gjorde för 2-3 veckor sen.. =/ det är mindre skönt.. men tights finns ju, och det är alltid lika skönt att använda tights istället för jeans, speciellt nu när jag e gravid.
skulle ju köpa mamma jeans men har klarat mig bra på flera par tights så det känns lite onödigt..

min bebis rör på sig hela tiden, sparkas och vänder på sig och allt möjligt.. ibland gör det till och med ont! speciellt sparkas han när michael pratar med honom, det är jätte kul faktiskt.. michael frågar typ: "älskar du mig?" o då sparkar min bebis haha jätte gulligt..


nu börjar jag bli yr igen, jobbigt..vet inte vad det beror på? så ska lägga mig en stund innan jag duschar.. ska fortsätta läsa boken "Att föda" den är skit grym! berättar mer sen ;)



ha en bra fredag allihop!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0