lugnt

oh så skönt.. jag har tagit det lugnt i nästan två veckor.. och

och tänkt en massa på vad som kommer att hända, vad som kan hända och vad som håller på att hända..

har haft en massa saker i huvudet men nu är jag mycket mer lugn.. känns så skönt!


det här är något av de saker jag gjort;

- njutit ute när det varit fina dagar

- njutit lika mycket när det varit mindre fina dagar, men inomhus..

- varit på kattis i gamla stan med jempan o company, åkt gratis taxi till stan och nästan dött när jag äntligen fick känna sängen..

- varit på bio med jennifer, david och michael o kollat på The Uninvited, o varit skiträdd när jag gick hem från tuben..

- sovit en massa

- tränat

- varit på kontroll, och som tur är var allt bra med pipas :D

- fått reda på att syrran ska få en flicka, och en tjejkompis ska få en pojke.. GRATTIS!!

och en massa massa annat!! men det har varit hur skönt som helst att bara slappa o tänka o tänka o tänka tills det kom rök ut örona på mig..


självklart lägger jag upp några bilder (2,3 st) på mig, michael och så ska jag kolla efter någon på barnvagnen.


magen växer mer o mer för varje dag som går och det e hur underbart som helst.. men nu måste jag verkligen köpa mammakläder.. TÄNK att jag fortfarande inte gjort det! :O helt seg.. haha men det får bli i slutet av månaden, början av maj =)

nu ska jag skriva lite om min graviditet o lyssna sönder högtalarna på right round med flo rida o keisha cole.. den e tuuuuuung ;D


min graviditet:

såhär står det om vecka 26:


Bebisen

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu ha c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.


Mamman

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.

Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen.


Jag säger om vecka 26: min barnmorska sa att min livmoder var ungefär 3 cm ovanför naveln, och så har jag ätit balanserat och näringsriktig kost och har bara gått upp 3-4 kg på 4,5 månader..så det är ju olika faktiskt.. men jag e glad att det som växer bara e magen o inte annat =)


jag har en ganska bra graviditet, men jag har urinvägsinfektion ofta och då måste jag ta antibiotika.. och så ska jag få ha dropp med antibiotika under förlossningen sa min barnmorska..


pipas rör på sig heeeela tiden, och sparkar en massa.. man kan se när han sparkar, skit grymt!

jag pratar med honom varje dag, berättar lite om dagen, om vad jag tänkt på, och om hur mycket jag älskar och längtar efter honom!


michael pratar också med pipas, vilket är väldigt bra för att barnet ska lära sig att känna igen rösten redan nu.. och då sparkar pipas oftast.. har läst att barnet kan sparkas när det tycker om något eller så..


jag kan erkänna att jag tyckte det var lite konstigt att prata med "sig själv" i början, men det är ju inte så. han lyssnar ju.. och han måste ju få höra mig prata med honom, det kommer jag ju göra sen när han e född oxå.. så det e inte alls något konstigt med det! nu e jag till och med van :))


nej, nu ska pipas och pipas mamma gå o lägga sig.. ska kolla lite på tv och sen soooova, har varit o tränat idag och jag e heeelt sliten!

ni får ha en jätte skön vecka, massa pussar o kramar!

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0