09/06-09

Hej! Har inte bloggat på ett tag då jag gjort massa annat, men nu kommer jag kunna blogga mer =)
Idag fyller jag och Michael 10 månader tillsammans, och så fyller min son 8 månader i magen! Det närmar sig..
Michael jobbar så vi kommer inte ses under dagen, men jag ska hem till honom och sova där, det får bli efter jag har

  • städat mitt nya rum, som vi målat om
  • städat mitt gamla rum som blir systers nya rum när hon kommer hem från Chile
  • tränat på gymmet
  • träffat jempan i stan

så ja, det blir nog på kvällen.
Får inte glömma vit choklad till min bebis, för att han är så duktig o jobbar från 6-20 varje dag! :)

Jag har haft en jätte bra vecka, vi har målat om i rummet, varit på födelsedagar, varit på stranden och badat (tog årets första dopp!!!) haft middag för syster och hennes familj som är i Gran Canarias i tre veckor till (AVUNDSJUK? JA!)
bokat in mig och MIchael på två föräldrakurser i mitten/slutet av juni, planerat hur resan till skara sommarland blir, och en maaaassa annat =D

Men nu när jag e hemma mer så ska jag blogga mer :) 

Nu ska jag äta frulle med mamma, o sen ska jag börja göra allt det där...jobbigt!
Hoppas ni har en bra dag!

(slänger in flera bilder =D)
PUSSSS!! 

  
 
 



Så, nu har jag ätit frulle och laddat upp bilderna, tänkte skriva lite om min graviditet, så jag kan lika gärna göra det i samma inlägg eftersom jag ändå inte hann spara den förut =).

min graviditet vecka 33:

såhär står det om vecka 33;

Mitt barn:

Skarpa sinnen. "Alla mina sinnen fungerar nu!" Ditt barns hjärna utvecklas fortfarande snabbt, och alla fem sinnena börjar nu bli redo för livet utanför livmodern. Vid det här laget kan bebisen se den vätskefyllda världen runt omkring sig. Den kan också känna när den tar tag i sin tå eller suger på ett finger, känna smaken av fostervattnet den sväljer och höra dina hjärtslag, din röst och de kurrande ljuden från din mage. Det finns visserligen ingen luft i fostersäcken som kan sprida dofter, men om det gjorde det skulle bebisen också kunna känna dofterna i sin omgivning.

En huvudfråga. På grund av att hjärnan växer så mycket har omkretsen på barnets huvud ökat med över en centimeter bara den här veckan.

ät ordentligt. Nu är det extra viktigt att man tänker på vad man äter. Barnets protein- och fettbehov är som störst under de kommande veckorna, så se till att du fortsätter äta en balanserad kost. Barnet är nu 42 cm långt och väger mer än 1,8 kg, och vikten kommer att fördubblas under de närmaste sju veckorna.

Mamman:

Viktökning. även du ökar förmodligen i vikt - ungefär ett halvt kilo i veckan. Du kommer att fortsätta gå upp i vikt ända fram till förlossningen. Försök inte att stoppa viktökningen även om du väger mer än du hade hoppats på. Barnet behöver de extra kilona nu. Du har gott om tid på dig att gå ner i vikt efter förlossningen.

Problem med handlederna. Om dina handleder och fingrar värker eller känns stela och avdomnade är detta inget onormalt. Många gravida kvinnor utvecklar karpaltunnelsyndrom, som kännetecknas av en svullnad runt nerverna i handlederna. I vanliga fall orsakas karpaltunnelsyndrom av monotona rörelser, som t.ex. arbete vid dator, men i ditt fall beror det på vätskeansamling i kroppen. Karpaltunneln, röret som leder nerverna från handleden till fingrarna, fylls med vätska, precis som fötterna och fotlederna. Smärtan och svullnaden försvinner med all säkerhet efter förlossningen. Under tiden finns det några saker du kan göra för att lindra symtomen. Om besvären kommer på natten, vilket är vanligt, kan du ändra sovställning så att du inte belastar händerna eller handlederna. Försök om möjligt att undvika monotona rörelser, som exempelvis datorarbete och pianospelning. Var noga med att berätta för din barnmorska om all sorts smärta du upplever under graviditeten.

Så säger experterna. "Du kanske har märkt att det kommer vätska från dina bröst nu när du närmar dig förlossningen", säger Elaine Zwelling"Denna vätska kallas kolostrum (råmjölk), och detta är helt normalt. Råmjölken är den allra första bröstmjölken, och ditt barns första föda."

såhär säger jag:
Jag har inte haft problem med handlederna eller händerna överhuvudtaget, men däremot får jag kramper i fötterna och så svullnar de upp när jag suttit en stund, vilket aldrig hänt mig förut.. förutom när jag åkt flygplan då.
Om nätterna får jag kramper vid vaderna, o det har jag haft problem med förut, men nu har det blivit värre.
Ett bra tips är att lägga fötterna på någon kudde eller något, så att fötterna är högre upp än huvudet, det har hjälpt mig jätte mycket och så är det faktiskt jätte bekvämt att sova så =)
När jag ligger på sida, så lägger jag kudden mellan knäna, o så lägger jag upp benen, mot magen, det är också ett jätte skönt sätt att sova på!

Jag kissar sååå mycket, hela tiden! Men nu kissar jag åtminstone, förut var det bara det att jag kände lusten att kissa men det kom inte en droppe, det var inte kul nånstans.
Min bebis rör inte på sig lika mycket som förut men däremot känner jag sparkar o rörelser mot/vid revbenen och det kan göra ont. Det är jätte obehagligt men samtidigt så rör han sig, så då kan jag vara lugn =)

Nu har jag inte alls många kontroller kvar, och nu är dem ganska ofta.
Vi har tänkt på ett andra namn också men eftersom vi inte är helt säkra på det så säger jag inget än. Första namnet är i alla fall Davian. Och så ska han nog ha Michaels efternamn först..

Han ska inte döpas, det har varit lite snack om det mellan oss men jag är emot det, så vi har kommit fram till att inte döpa honom.

Nu börjar han bli lite galen där inne, o rör på sig. Haha, jätte gulligt! 

Nej, nu måste jag börja fixa rummen och sen röra på mig till Stadshagen där jag tränar :)

Skriver lite senare, ska kolla det här med att blogga genom mobilen, så om det funkar lägger jag upp ett sånt inlägg senare!

pussar o kramar! o grattis till alla som tagit/tar/ska ta studenten! själv skulle det varit min tur men så blev det inte, 3 år till då? Ja, så får det bli.. hellre sent än aldrig ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0